Musikalsk koldtbord med alle rettigheter

Av Øyvind Henningsen
Publisert  02.05.2007 - 09:08

BJØRKELANGEN:
Det ble en rikholdig servering da A Cantus inviterte til konsert med tittelen Cafè Jukebox.
De svingende rytmene fra jukeboxen fikk følge av artige sceneinnslag som bandt hele konserten sammen.

Handlingen foregikk ved en jukebox i en kafé, hvor det ble puttet på penger som frembrakte de vakreste toner – presentert av koret selvfølgelig.
Med «Just a gigolo» markerte A Cantus og solist Thomas Steffensen startskuddet for kvelden – løst, ledig og svingende.
– Det var nettopp slik vi ville ha det, og jeg er kjempefornøyd, sa korets leder, Siri Hidle, etter konserten.

– Tidligere har vi hatt konserter der bevegelsene kunne forstyrre, men i kveld ville vi ha det løst og ledig. I kafélokalet var det også plassert en bar, hvor blant annet den siste sladderen ble presentert mellom sangene.
Koret hadde på denne måten tatt ett skritt videre når det gjaldt koreografi.
Hele konserten sto i en fin sammenheng.

A Cantus serverte mye musikk fra 1960-, 70- og 80-tallet, og ble akkompagnert av Jens Andreas Kleiven ved klaviaturet og Hans Ulviken på elbass.
Vi kan nevne «When I'm 64» av Beatles, «Hallelujah» av Leonard Cohen, som til de grader har fått sin renessanse på pophimmelen, og slagere som «That's what friends are for» og «The rose».
I tillegg var man innom både Prøysen og Vamp, før koret avsluttet med medley med åtte gode Abba-slagere som de framførte a cappella.
– Den gikk veldig bra. Medleyen er vanskelig, og vi har øvd på den siden august i fjor, forteller dirigent Ketil J. B. Belsaas fornøyd etter konserten.
Mer enn 200 var på plass i salen, og et kvarter før start måtte koret finne fram ekstrastoler for å få plass til alle som kom veltende inn.
Sketsjene som ble fremført mellom sangene var skrevet av en tekstgruppe, og 39 sangere var i aksjon med både sang og teater under konserten. Likevel er dirigenten på jakt etter flere stemmer.

- Vi er spesielt på jakt etter tenorer og basser, sa Belsaas, som en oppfordring til publikum.
Han mener det å drive med kor er mer enn å kunne synge og pugge teksten.
- Det handler om å utvikle mennesker. For hver øvelse og for hver gang vi fremfører noe vokser man litt som menneske.
Man må tørre å satse litt.
Eventuelt nye sangere inviteres til korøvelse på Aursmoen skole hver mandag.